Agenda

dagdatum tijdactiviteit   

JULI

1 - 31 juliOpen Kerk - Kerk open voor bezichtiging.
Dinsdag t/m Vrijdag van 13.00-16.00 uur en zaterdag van 11.00-16.00 uur
Expositie 'In het licht', overzichtstentoonstelling van Jentsje Popma.
Zaterdag31 juli22.00 uurZomerserie - Orgelconcert. Bachnachtconcert door Gerwin Hoekstra

AUGUSTUS

1 - 31 augustusOpen Kerk - Kerk open voor bezichtiging.
Dinsdag t/m Vrijdag van 13.00-16.00 uur en zaterdag van 11.00-16.00 uur
Expositie 'In het licht', overzichtstentoonstelling van Jentsje Popma.
Woensdag4 augustus20.00 uurZomerserie - Orgelconcert door Pieter- Jelle de Boer
Vrijdag 6 augustus12.30 uurLunchpauzeconcert door Vincent de Ridder
Woensdag11 augustus20.00 uurZomerserie - Orgelconcert door Gerben Budding
Woensdag18 augustus20.00 uurZomerserie - Orgelconcert door Jan hage
Vrijdag 20 augustus12.30 uurWaalse Kerk - Lunchpauzeconcert door Gerwin Hoekstra
Woensdag25 augustus20.00 uurZomerserie - Orgelconcert door Cor Ardesch

SEPTEMBER

1-30 septemberOpen Kerk - Kerk open voor bezichtiging.
Dinsdag t/m Vrijdag van 13.00-16.00 uur en zaterdag van 11.00-16.00 uur
Expositie 'In het licht', overzichtstentoonstelling van Jentsje Popma.
Woensdag1 september20.00 uurZomerserie - Orgelconcert door Gerwin Hoekstra
Dinsdag7 septemberGeen Open Kerk
Dinsdag7 septemberOpening Academisch jaar UvG Campus Fryslan
Zondag 12 september17.00 uur Choral Evensong gezongen door Schola Liturgica Leeuwarden

De afgelopen maanden was het niet mogelijk om onze Choral Evensongs te vieren in de Grote Kerk Leeuwarden. We zijn blij dat vanaf juli deze getijden hier weer gezongen mogen worden, en dat bezoekers weer welkom zijn om deze viering mee te beleven. Wij mogen u weer verwelkomen bij de Choral Evensong, de eerste na de zomer.
Er zal muziek klinken, die ook gezongen is in Antwerpen, waar een projectkoor van Schola Liturgica in augustus een week lang iedere dag de choral evensongs mocht zingen in de Sint Walburgiskerk. Van Charles Villiers Stanford, een van de grootste componisten in de Anglicaanse muziekwereld, zijn de canticles in C. Sprankelende muziek, uitbundig in koor en orgel. William Harris schreef het ‘Come down o love divine’, een anthem gebaseerd op een oude hymn van Gibbons.
Muziekstijlen worden op een prachtige wijze gecombineerd tot een intens gebed, dat eindigt in een grootste lofzang. De introit is een van de ‘Songs of farewell’ van Hubert Parry.
Vrolijke hymns, liederen en psalmen kunnen weer door iedereen meegezongen worden. Het koor staat onder leiding van Geke Bruining-Visser en de organist is Theo Jellema.
De dienst begint om 17.00 uur. De kerkdeuren gaan open vanaf 16.30 uur. Opgave is niet nodig
Zaterdag25 september11.00-13.30 uurOpen Kerk tot 13.30 uur i.v.m. voorbereidingen concert van de avond.
Zaterdag25 september 20.00 uurConcert Roden Girl Choristers
In het kader van het 20-jarig bestaan (in 2020) verzorgen de Roden Girl Choristers een jubileumconcert.
www.rodengirlchoristers.nl
Woensdag29 september20.15 uurDer müde Tod.

Beleef het meeslepende verhaal van Der müde Tod op groot scherm met live muziek uitgevoerd door Wishful Singing en percussionist Modar Salama. Speciaal voor deze filmvertoning componeerde Steven Kamperman spannende muziek die de filmklassieker uit 1921 nieuwe betekenis geeft.

In Der müde Tod geeft de Dood een vrouw drie kansen om haar geliefde uit de dood terug te halen en daarmee het lot naar haar eigen hand te zetten. Hierbij wordt ze geconfronteerd met bijna onmogelijke keuzes.

Door de live uitgevoerde filmmuziek krijgt deze film van Fritz Lang, die onder meer Hitchcock en Steven Spielberg inspireerde, een prachtige extra dimensie. Een unieke ervaring!

Uitvoerenden: Wishful Singing, Modar Salama- slagwerk, Steven Kamperman - componist

Kaarten € 17.50 via www.wishfulsinging.nl/concert/der-mude-Tod

OKTOBER

Vrijdag1 oktober13.00-16.00 uurOpen Kerk - Kerk open voor bezichtiging.
Expositie 'In het licht', overzichtstentoonstelling van Jentsje Popma.
Zaterdag2 oktoberGeen Open Kerk
Zaterdag2 oktober19.30 uurConcert NHL Stendenkoor in het kader van CityProms

NHL Stendenkoor gaat samen met Big Band Friesland en soliste Eva de Wilde het ‘Sacred Concert’ van Duke Ellington uitvoeren. Het geheel staat onder leiding van dirigent Hans de Wilde.
www.nhlstenden.com
Zaterdag9 oktober 20.15 uurConcert door Holland Baroque - ‘Brabant 1653’, Verborgen parels uit de Nederlandse muziekgeschiedenis

Holland Baroque presenteert samen met vijf vrouwelijke solisten de monastieke muzikale tradities van het 17de-eeuwse Noord-Brabant. ‘Brabant 1653’ onthult verborgen parels uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.
De centrale figuur van dit programma is componist Benedictus à Sancto Josepho (1642-1716) die verbonden was aan het karmelietenklooster van Boxmeer. Een omvangrijk onderzoek leverde, naast een schat aan repertoire, inzicht in de ongekend rijke muzikale cultuur waarvan hij deel uitmaakte. Zo ontstond een prachtig nieuw album ‘Brabant 1653’.
In dit programma zijn wij uitgegaan van een bezetting van vrouwenkoor, zoals die in kloosters van de Clarissen te Megen en de zusters van Maria Refugie in Uden hebben kunnen klinken. Tineke Steenbrink: “Het in kaart brengen van je eigen muzikale landschap is ontzettend spannend. Judith en ik zijn opgegroeid in Oeffelt, vlakbij Boxmeer. In Nederland denken we onterecht dat er behalve Sweelinck een muzikaal moeras was in de 17de eeuw. Wij zijn geraakt door de eigenheid en zeggingskracht van dit repertoire.”

Judith Steenbrink: “Musicologen zoals Frits Noske en Rudolf Rasch hebben in de tachtiger jaren van de vorige eeuw veel betekend voor het in kaart brengen van het Nederlandse muziekleven. Wij vinden het belangrijk deze muziek opnieuw te laten horen. Brabant 1653 is daar een prachtige aanleiding voor.”

Holland Baroque instrumentalisten met solisten: Julie Thyana Roset, Ana Vieira Leite, Camille Allérat - sopraan en Bethany Horak-Hallett, Patrícia Silveira - mezzosopraan.
www.appassionata-leeuwarden.nl
Donderdag 28 oktober20.15 uurConcert Cantatrix - Remeber me.

Cantatrix brengt een spiritueel programma vol uitersten met werken van ondermeer Purcell, Barber en Arvo Pärt. Kroon op de uitvoering is Fauré´s ontroerende, geliefde Requiem. Een concert voor koor, orkest, harp en harmonium.

Dit seizoen voert Cantatrix het Requiem van Fauré uit met het Kamerorkest van het Noorden. Dirigent is Hans Leenders. Daarnaast hoort u het Agnus Dei van Samuel Barber voor kamerorkest (speciale bezetting) en -koor, Cantique de Jean Racine van Fauré voor harp, strijkerskwartet en kamerkoor. Vervolgens klinkt een prachtig “O salutaris hostia” van Camille Saint-Saëns en `Remember me` (uit Dido and Aeneas) van Henry Purcell.
Gabriel Fauré wilde met zijn Requiem iets ánders doen. Aan een van zijn goede vrienden, de fameuze violist Eugène Ysaÿe, vertelde de componist en organist:
‘Na al die jaren van begeleiden van uitvaarten op het orgel kende ik het allemaal uit mijn hoofd! Ik wilde nu eens iets anders schrijven!’. Dat ‘anders’ kende zijn première tijdens de kerkdienst in de Parijse La Madeleine op 16 januari 1888, en viel niet bij iedereen in goede aarde. Zo stelde de priester: ‘Meneer Fauré, wij zitten hier niet te wachten op al die nieuwigheden; het repertoire van La Madeleine is rijk genoeg, stelt u zich daarmee maar tevreden.’

Wat waren dan die nieuwigheden? Wat het Requiem van Fauré anders maakt dan veel andere dodenmissen, is dat bij Fauré de nadruk ligt op de dood als iets vredigs. Hij laat geen ruimte voor toorn en doodsangst. In veel dodenmissen staat het Dies irae (‘Dag van toorn’) centraal, een onheilspellende tekst over de Dag des Oordeels. Dit deel vind je niet in Fauré’s Requiem. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Fauré gebruikt wél de laatste woorden: ‘Pie Jesu Domine, dona eis requiem’ (‘Goede Heer Jezus, geef hun rust’). Geen doodsangst dus, maar rust. In 1920 verduidelijkte Fauré zijn visie op de dood nog verder: ‘Dit is hoe ik het zie: als een vreugdevolle verlossing, als het uitzicht op een geluk in het hiernamaals, eerder dan als een pijnlijke overgang.’ Daarom ook kent zijn Requiem een hoopvol, verlicht einde. Aan het slot klinkt het gebed ‘In paradisum’, waarin de overledene door engelen wordt begeleid naar het hemelrijk. Door deze toevoeging kon Fauré zijn werk afsluiten met het woord dat voor hem de kern was van de zaak: ‘requiem’. Rust.
www.cantatrix.nl

NOVEMBER

Woensdag17 november20.15 UURConcert Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra chef-dirigent - Lied der Liederen

Met Lied der liederen toont het Nederlands Kamerkoor zich van een van zijn beste kanten: in een kleine, solistische bezetting berucht moeilijke muziek ten gehore brengen. Hoofdonderdeel van het programma is het volprezen hedendaagse kooorwerk Le cantique des cantiques van Daniel-Lesur. Voor liefhebbers van de Franse koormuziek een gewaarwording – het koor zet onder leiding van chef-dirigent Peter Dijkstra slechts één zanger per stem in, wat zorgt voor een ongekend transparante luisterervaring.
De werken in het programma zijn allemaal gebaseerd op Salomons Hooglied, een van de meeste sensuele teksten die in de Bijbel te vinden zijn. Salomons lied zweeft tussen het aardse en hemelse, en bezingt niet alleen de hartstocht van twee geliefden, maar ook de liefde tussen de gelovige en God.
Het Nederlands Kamerkoor plaatst de aangrijpende muzikale zetting van Daniel-Lesurs Hooglied in prachtig contrast naast het polyfone lijnenspel van Renaissance-meester Orlando di Lasso.

Joost Kleppe Passávamos
Orlando di Lasso Osculetur me
Orlando di Lasso Veni in hortum meum
Orlando di Lasso Surge propera amica mea
Jean-Yves Daniel-Lesur Le cantique des cantiques
www.nederlandskamerkoor.nl
Donderdag18 november20.15 uurConcert BRISK Recorder Quartet Amsterdam en organist Laurens de Man - ‘FOUR IN ONE’

Iedereen kent Vader Jakob. Door de melodie na elkaar in te zetten klinkt een vierstemmig geheel. En wat past meer bij BRISK dan ‘vier in één’? Canonisch schrijven dateert al uit de middeleeuwen en de renaissance: De Caccia, met stemmen die elkaar najagen, Engelse Catches en Rounds, en het ingenieuze contrapunt met imiterende stemmen van de Vlaams Bourgondische componisten. Het komt allemaal voorbij: Een fuga’s van Dufay en Obrecht, en stukken van Purcell en Palestrina waarin canons zijn verwerkt. Venetiaanse meesters zoals Buus en Gabrieli schreven ricercares en canzona’s waarin het ook weer draait om elkaar imiterende stemmen. Dat alles is de opmaat voor de fuga’s van Bach, ondermeer uit de Kunst der Fuge. Laurens bespeelt zowel het Müllerorgel als het Metzlerorgel.

Laurens de Man speelt werken van o.a. Schumann, Byrd en Bach. BRISK én Laurens de Man spelen samen werken van Bach en ‘Canon’ / 4 blokfluiten + orgel van Cipriano de Rore (1515/6-1565).

BRISK is een term uit de Engelse Consortmuziek. Het woord betekent, levendig, wakker en snel. En dat is ook precies wat BRISK recorder quartet Amsterdam is: een energiek, inventief en vernieuwend ensemble. Het ensemble is met oude en nieuwe muziek op meer dan tien cd’s te beluisteren, die allemaal zeer goede kritieken kregen. BRISK heeft een enorme verzameling blokfluiten die door bouwers uit de hele wereld speciaal voor hen gemaakt zijn. Een concert van BRISK is dan ook spectaculair om naar te kijken.

Laurens de Man (1993, ‘s-Hertogenbosch) studeerde piano en orgel aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2014 behaalde hij voor beide instrumenten cum laude zijn bachelordiploma, iets wat in Nederland nog nooit eerder gebeurd is. In 2016 slaagde hij cum laude voor zijn masterexamen orgel en in 2017 deed hij masterexamen piano (predicaat ‘uitmuntend’). Sinds oktober van dat jaar vervolgt hij zijn studie aan de Berlijnse Universität der Künste bij Leo van Doeselaar (Konzertexamen Orgel).
appassionata-leeuwarden.nl

DECEMBER

Zaterdag 11 december19.30. uurConcert NHL Stendenkoor
Maandag20 december20.15 uurConcert Erik Bosgraaf & Ensemble Cordevento - ‘kerst in pastoraal muzikale sfeer’

Virtuoze concerti met een hoofdrol voor de blokfluit, hét archetypische instrument voor kerstsferen. Een bekend werk als Corelli’s Kerstconcert wordt gecombineerd met ‘pastorale’ werken uit de barok zoals het Concerto in F-groot voor blokfluit en violen met sordino. Van Telemann: concerto voor flûte pastorelle, een speciaal voor dit project gebouwde blokfluit in Bes. Van Bach natuurlijk koraalbewerkingen van maar ook de bekende Aria ‘Schafe können sicher Weiden’.

Programma: * Arcangelo Corelli: Kerstconcert * Antonio Vivaldi : - ‘Winter’ uit de Vier Jaargetijden - Concerto in F-groot * Johann Sebastian Bach: - Concerto in a-klein - Koraalbewerkingen - Aria ‘Schafe können sicher Weiden’ * Georg Philip Telemann: Concerto pastorelle

Het concert is een interessante afwisseling met de ‘reguliere’ kerstconcerten door de nadruk op instrumentale barokke sferen. Bach heeft in zijn werken de blokfluit veelvuldig ingezet om een pastorale sfeer te creëren. Van oudsher is het instrument geassocieerd met het bucolische doordat herders het bespeelden. De stemtoonhoogte F staat bekend als pastorale toonsoort.

Erik Bosgraaf is een van de meest getalenteerde en veelzijdige blokfluitisten van de nieuwe generatie. Hij heeft een kleurrijk verleden als lid van een rockband en als hoboïst. Hij gelooft dat goede muziek niets te maken heeft met genre en voelt zich even thuis in oude als in hedendaagse muziek. Regelmatig geeft hij opdrachten voor werken, waaronder muziek met nieuwe media. Erik studeerde bij Walter van Hauwe en Paul Leenhouts aan het Conservatorium van Amsterdam en behaalde een mastergraad in muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Ensemble Cordevento opereert in diverse bezettingen, afhankelijk van het repertoire. ‘Corde e Vento’ is Italiaans voor ‘snaren en wind’. Het ensemble begon als trio met Erik Bosgraaf (blokfluit), Izhar Elias (gitaar) en Alessandro Pianu (klavecimbel en orgel). Het trio richt zich op muziek van rond 1700 en vroeger. In 2012 namen ze hun CD ‘La Monarcha’ op met muziek uit de Spaanse gebieden (Brilliant Classics). Cordevento speelt op handgemaakte kopieën van historische instrumenten. Het ensemble concerteerde in Berlijn, Utrecht, Barcelona, Modena, Moskou, St Petersburg, Sofia, Hong Kong en Seoul.
Entree € 25,00 www.appassionata-leeuwarden.nl
Zondag26 december15.00 uurOrgelconcert - Kerstconcert door Gerwin Hoekstra.

2022

JANUARI

Donderdag20 januari 20.15 uurConcert Nederlands kamerkoor - DoReMiFaSol

Muziek van o.a. Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Antoine Brumel, Josquin Desprez, Costanzo Festa, Stefano Felis, Robert de Fevin en Francesco Soriano

Nederlands Kamerkoor o.l.v. Paul Van Nevel.

Paul Van Nevel, meester van de Oude Muziek, is al jaren een veelgevraagd gastdirigent bij het Nederlands Kamerkoor, en met reden. In 2022 presenteert hij een programma volledig gestoeld op een van de voorlopers van de moderne Westerse toonladder: het hexachord ut-re-mi-fa-sol-la, basis van talloze composities in de vijftiende en zestiende eeuw en eeuwenlang de grondslag voor muziek- en zangonderwijs in de Renaissance. Met DoReMiFaSol toont Paul Van Nevel de grenzeloosheid van de beperking: het programma bestaat uitsluitend uit werken waar het hexachord in terugkomt.

Met de imposante Missa ut re mi fa sol la van Antoine Brumel als basis stelde Van Nevel een programma samen waarin het Nederlands Kamerkoor zich buigt over chansons, motetten, fantasia’s en middeleeuwse solfège-oefeningen waar zelfs Boulez nog over zou struikelen. Toeschouwers zullen ongetwijfeld huiswaarts keren met een hexachordoorworm van jewelste, maar een ding is zeker: met duizelingwekkende ritmische motieven, hexachordmutaties en stemwisselingen is er afwisseling genoeg in deze zes noten.
nederlandskamerkoor.nl

FEBRUARI

Vrijdag26 februari20.15 uurConcert Holland Baroque & Julie Thyana Roset, sopraan – ‘Il Trionfo della Musica’

Muziek zegeviert!! ‘Il Trionfo della Musica’ laat de hoogtijdagen van de 17e eeuwse muziek zien. Naast vocale parels klinken dartelend virtuoze en vervolgens warm cantabile instrumentale sonates. Werken van Monteverdi en tijdgenoten zoals Falconieri, Cavalli, Merula en Rossi.

Met de mooiste muziek uit de 17e eeuw belooft het ensemble precies dát te doen waarvoor het op handen wordt gedragen: verbazen met het beste van wat de barok te bieden heeft. Barok is nu. Muziek triomfeert.

Holland Baroque & Julie Thyana Roset, sopraan; Judith Steenbrink (muzikale leiding) & Filip Rekiec - viool; Rodney Prada & Mikko Perkola - gamba; Emma Huijsser - harpblokfluit; N.N. - theorbe; Tineke Steenbrink - orgel/klavecimbel (muzikale leiding).

Holland Baroque is dé eigentijdse ambassadeur voor oude muziek en ontving diverse prijzen voor haar innovatieve voorstellingen. Een eigenzinnig barokorkest dat op hun instrumenten durft te zingen, dansen, huilen en te lachen. Dit alles vanuit traditie, vernieuwing, verrassing en een vleugje entertainment. Ontmoetingen met muzikale gasten mondden regelmatig uit in warme vriendschappen en ontsloten nieuwe klankwerelden. Holland Baroque verenigt Telemann met Chinese klanken van shengspeler Wu Wei, verbindt Reinbert de Leeuw met Bach en laat horen hoe slagwerkers de hartslag van de barok bepalen. Een rode draad door de programmering is de samenwerking met andere solisten en ensembles is voor Holland Baroque: laten horen dat oude tradities nieuwe verhalen kunnen voortbrengen. Het ensemble is een trefpunt voor nieuwsgierige muziekliefhebbers.
appassionata-leeuwarden.nl

MAART

Maandag1 maart20.15 uurTon Koopman dirigeert het Luthers Bach Ensemble

Ton Koopman legt wederom de focus op Johann Sebastian Bach: zijn specialisme.
Met in dit programma als hoogtepunt Bachs ‘Lutherse Mis in G’ en de cantate ‘Wir müssen durch viel Trübsal’. Bijzonder ook omdat voor met name de Sinfonia van deze cantate een schitterend groot continuo barokorgel zal klinken.

Qua speelstijl zijn we van maestro Koopman dan ook niet anders gewend dan de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Stelt u zich eens voor hoe heerlijk alles klinkt in de Grote of Jacobijner Kerk! Met een viertal gerenommeerde solisten, het kleinkoor en de vaste barok-musici van het Luthers Bach Ensemble belooft Ton er een geweldig barok-feestje van te maken.

Programma: J.S. Bach – Lutherse Mis in G BWV236; J.S. Bach – Ouverture nr. 2 BWV1067; J.S. Bach – cantate ‘Wir müssen durch viel Trübsal‘ BWV146.

Uitvoerenden: Luthers Bach Ensemble (ripiënisten, solisten & barokorkest) o.l.v. Ton Koopman; Sara Jäggi (sopraan); Gerben van der Werf (altus); Benedict Hymas (tenor); Drew Santini (bas) en Tymen Jan Bronda (continuo-orgel)

Luthers Bach Ensemble
Het LBE is in 2006 door artistiek leider Tymen Jan Bronda opgericht vanuit de wens meer Bach ten gehore te brengen op basis van een historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk. Al snel werd het repertoire uitgebreid met werken van Monteverdi tot Mozart.

Het LBE kleinkoor bestaat uit een vaste groep van een vijftiental (semi) professionele zangers die per jaar zo’n 20 concerten uitvoeren in Nederland en daarbuiten. Sinds de oprichting beschikt het LBE over eigen barokorkest, geformeerd rond een kern van getalenteerde professionele musici. Dirigenten van naam als Ton Koopman, Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra hebben in de afgelopen jaren hun medewerking verleend.

Het LBE stelt zich ten doel het publiek te betrekken bij de emotionele rijkdom en intense dramatiek van de barokmuziek, bijvoorbeeld door (semi-)scenische uitvoeringen. Dat sluit aan bij de opvattingen uit de tijd van Bach dat muziek via de emotie inzicht verschaft in de essentiële aspecten van het leven.

www.luthersbachensemble.nl en appassionata-leeuwarden.nl

APRIL

MEI

JUNI